Monday 24 October 2016

Aţi auzit vreodată de "sneakerheads"?

Sursa: @Sneakerhead Anonymous - Instagram
Pentru prima dată în istoria omenirii, social media ne oferă posibilitatea să ne distingem şi să ne etalăm particularităţile (ca să nu le spun ciudăţeniile) şi să găsim lesne oameni asemenea nouă. În felul acesta, cu toţii ne putem "atinge potenţialul maxim" simţindu-ne bine în pielea noastră pentru că acum putem folosi Internet-ul pentru a găsi oameni sau comunităţi online cu preocupări, interese, experienţe sau porniri similare cu ale noastre. Prin intermediul Internetului se nasc comunităţi virtuale deseori foarte puternice care antrenează formarea unor adevărate sub-culturi globale. Sub-culturile sunt practic comunităţi de oameni care împărtăşesc valori comune, un set de reguli comune (reguli de conduită sau morale) limbaj comun şi o serie de ritualuri sau obiceiuri comune. 

Astăzi am să vă vorbesc despre o asemenea sub-cultură, formată aproape în exclusivitate în online, numită "sneakerheads" sau, în traducere literală, capete de pantofi :)) Încerc această descriere pentru a reuşi să înţelegem şi noi, ceilalţi, ce e cu toată tevatura. Aşadar, 9 chestiuni pe care s-ar putea să nu le cunoşti despre "sneakerheads" sau despre iubitorii de sneakers şi care te vor ajuta să îi înţelegi mai bine:

1. Sfântul Graal Pantofii din gama Nike Jordan sunt Sfântul Graal al sneakerheads-ilor. Aceşti pantofi sunt lansaţi în ediţii limitate şi costă de 3-4 ori mai mult decât un pantof sport normal de la acelaşi brand. Publicul lor este constituit, aproape în exclusivitate, din sneakerheads-i.


Ted Talk - Josh Luber despre sneakerheads
2. Air Jordan 3 Black Cement - reeditat de 4 ori, este echivalentului Iphone-ului în lumea sneakers-ilor. Acest exemplar este purtat de majoritatea celebrităţilor din show-bizz-ul american şi deţine recordul de profitabilitate în piaţa neagră unde se vinde la cca. de 7 ori preţul iniţial.

3. Mai mult pentru bărbaţi - Este o comunitate dominată de bărbaţi tineri, preocupaţi de sport, îndeosebi de baschetbal şi de muzica rap. Există totuşi o nişă creată de femei. Pentru acestea, distinctive sunt Thot Boots - pantofi sport de tip gheată, coloraţi şi cu talpă ortopedică ascunsă pe interior. Am să vă las pe voi să aflaţi ce înseamnă "thot", am să vă spun doar că este un acronim ...

4. Pantofii sunt rareori purtaţi - Oamenii ăştia fac eforturi deosebite pentru a-şi păstra în cea mai bună stare investiţiile. Astfel, majoritatea achiziţiilor au valoare de colecţie şi nu sunt niciodată purtaţi. De aceea mărimea nu este, în cele mai multe cazuri, relevantă. Atunci când îi poartă, sneakerheads-ii deseori adoptă un stil de mers nenatural ("waddle") de teamă să nu creeze cute şi să nu îşi strice pantofii, fiind ţinta ironiilor şi a umorului specific. 

5. Capul răutăţilor - Acest fenomen a fost creat şi întreţinut de brandul Nike. 96% dintre perechile de pe piaţa neagră sunt Nike (sursa Josh Luber - prezentare TED). Această companie lansează în fiecare săptămână ediţii limitate de pantofi sport pentru sneakerheads ca parte a strategiei lor de marketing. Profiturile pe piaţa neagră sunt în medie de 33% şi depăşesc cu mult competitorii Nike în piaţa de retail (Skatchers şi Addidas).

6 Servicii financiare - Sneakerheads au adevărate portofolii şi beneficiază de servicii financiare de tipul celor de pe piaţa de capital. Există societăţi de asigurări pentru pantofii sport de colecţie; există site-uri de analiză financiară care măsoară valoarea de piaţă a exemplarelor deţinute; există convenţii ale sneakerheads-ilor şi există pieţe online specializate. 

7. Trend-uri actuale - În materie de trend-uri, unul dintre cele mai recente este mişcarea pantofilor albi denumită "all white cocaine". Aceasta a dus la creşterea vânzărilor pantofilor sport albi care sunt, de obicei, purtaţi cu pantalon şi tricou alb.


Sursa
8. Efectul Kanye -  se referă, bineînţeles, la rapper-ul american Kanye West care a devenit în ultimii ani un adevărat "fashion icon masculin". Aşadar, ori de câte ori Kanye este surprins purtând o pereche de pantofi sport, preţul pe piaţa neagră al acelui model creşte exponenţial.  

9.  Un adevărat fenomen în social media - sneakerheads au postat 50.000 videoclipuri pe YouTube, au peste 100.000 conturi pe Facebook şi peste 10 milioane postări pe Instagram. 

Şi acum, concluzia:

Am dat exemplul "sneakerheads" pentru a arăta, prin puterea exemplului, că există ipostaze în viaţa reală în care suntem conduşi în acţiunile noastre de lucruri neînsufleţite precum pantofii sport sau tenişi. Pentru oamenii pasionaţi în asemenea măsură, aceştia le pot decide paşii, le pot decide investiţiile, şi le pot decide chiar viitorul. Piaţa neagră întreţinută de pasiunea unor tineri pentru încălţămintea sport, deseori minori, nu este neapărat o chestiune negativă, deşi, au fost raportate numeroase cazuri de violenţă şi chiar crimă comisă în jurul acestei pasiuni. Este totuşi o piaţă nereglementată, plină de pericole, falsuri, şarlatani şi visuri neîmplinite. 

Dacă ar putea să spună o poveste despre un sneakerhead, un pantof sport ar spune că este trist că este mai mereu ţinut în cutie, că nu are voie să iasă niciodată afară când plouă sau când este umed, că nu a văzut niciodată o plajă sau un munte, dar că este mândru că are o cameră distinctă în care stă alături de ceilalţi membrii ai familiei (colecţiei), că este îngrijit peste măsură şi că este adorat de stăpânul său. 

Până la Air Jordan, eu îmi doresc o pereche de Converse pentru toată ziua pe care să îi pot duce pe toate coclaurile şi care arată chiar mai bine când sunt niţel uzaţi. Dar totuşi, nu pot să nu mă întreb, ce aş face dacă fiul meu ar fi un sneakerhead?

Acest articol a fost înscris în competiţia SuperBlog 2016. 

No comments:

Post a Comment